WYWIADY
MENU
Home WEC News TOPWARE Wywiady Wspomnienia Konkursy Best Screen Best Map Archiwum Redakcja
 
Wywiad ze SpaceTugiem, programistą wspaniałego modu SuperStorm, przeprowadził, a następnie przetłumaczył Rosic.

Witaj

1.Dlaczego nazywasz się SpaceTug. Czy ten nick ma jakieś korzenie?

Wybrałem te imię do multiplayera w X-Wing Alliance. Tug jest najsłabszym statkiem w grze, dlatego użyłem jego nazwy, aby ostrzec ludzi jak zły jestem w tej grze :-) Potem tak już jakoś zostało

2.Skąd pochodzisz i ile masz lat?
Jestem z Kilbarchan, średnio rolniczej wsi w Szkocji, Wielka Brytania. Mam 17 lat.

3.Kiedy i w jaki sposób rozpoczęła się Twoja przygoda z komputerem?
Miałem z 10 lat, kiedy po raz pierwszy zagrałem w Sapera na laptopie mojej Mamy. Później dostałem wspaniałą maszynę 133MHz, 16MB, która jest ciągle używana przez mojego Tatę, który nie zważa na prędkość dopóki komputer działa. Wcześniej miałem przed PCtowy komputer i Sege Master System. Technologia zawsze mnie fascynowała.

4.Kiedy po raz pierwszy zobaczyłeś Eartha?
Dość późno - początek 2001 roku, mimo iż gra była w Wlk. Brytanii w 2000. The Moon Project został wydany w chwilę później i miałem go zaraz po premierze.

5.Kiedy dołączyłeś do klanu Foc i dlaczego?
Dołączyłem do [FoC] pod koniec zeszłego roku. Chip, jeden z założycieli klanu zaprosił mnie, ponieważ wykonałem trochę rzeczy na EarthT, mojej stronie o strategiach. Dołączyłem, ponieważ mieliśmy szanse pograć razem a także, dlatego, że klan robił przydatne rzeczy dla "społeczeństwa Earthowego", tak jak ja - Chciałem być częścią przydatnej grupy.

6.Jak często grasz na MoonNetcie (EarthNetcie, Warnetcie)?
Kiedy tylko mogę, między nauką a programowaniem SuperStorma, czyli ostatnio bardzo rzadko. Byłem może raz na tydzień kilka miesięcy temu, ale teraz mam kilka innych rzeczy do kontynuowania. Nie można tak naprawdę robić dwóch rzeczy naraz: grać w multuplayera i robić moich innych projektów. Często jednak gram po Lanie w domu - zarówno w TMP jaki i WW3.

7.Dlaczego rozpocząłeś prace nad SuperStormem?
Rozpocząłem prace nad SuperStormem, bo pomyślałem, że mógłbym połączyć wiele różnych opcji w coś, o co ludzie pytają cały czas. Było wiele skryptów np. włączających pogodę itp., ale ja zawsze miałem swoje pomysły, które z cech ludzie chcą zobaczyć w modzie. Dodatkowo każdy chciał sojuszu z graczem AI, a nikt nie wydał skryptu, który dobrze to robi. Myślę, że najważniejszym powodem było to, że jest to piekielna robota - dotychczas najcięższa rzecz jaką zrobiłem.

Dodatkowo, myślę, że wiele opcji w innych skryptach mogły zostać napisane, nie koniecznie lepiej, ale w sposób który bardziej odpowiada graczom. Na przykład, było kilka skryptów "pogodowych" dla TMP, włączając jeden w grze, ale włączały one pogodę losową, natomiast ludzie chcieli, aby pogoda była pasywna i dopasowana do terenu. Myślę, że zacząłem SuperStorma, bo wieżę, że ludzie robiący mody lepiej znają potrzeby "otoczenia".

8.Dlaczego wybrałeś taką nazwę dla modu?
Dobre pytanie. To przyszło do mnie podczas pisania skryptu, który oryginalnie nazywał się EarthWar. Może ktoś wymyślił tą nazwę wieki temu, ale nie pamiętam gdzie ją usłyszałem.

9.Ile czasu zajęło ci napisanie pierwszej wersji SuperStorma ?
Err.. nie pytaj :) Zrobienie Opcji Grupowych, tak aby można było e włączyć zajęło mi ponad 25 godzin. I było to jeszcze PRZED Beta-testami.

10.Gdze nauczyłeś się pisać skrypty?
Nauczyłem się z EarthC. Znałem trochę Basica, ale nic z C na którym język bazuje. Spędziłem wieki patrząc na skrypty źródłowe i próbując je zrozumieć. Raz, albo dwa prawie się poddałem, ale w końcu się zdeterminowałem coś zrobić. Skoncentrowałem się i zrobiłem. Moim pierwszym skryptem był "Winter Wonderland", dla Earth 2150, który w prosty sposób sprawiał, że wszędzie był śnieg. Musisz zrobić wiele śmiesznych rzeczy, aby zacząć ;)

11.Napisałęś coś innego niż SuperStorm (może do innych gier)?
Zrobiłem kilka misji do X-Wing Alliance i Freespace 2, ale nic nie publikowałem. Mój cały czas poświęcony na pisanie dedykuje Earthom, szczególnie po tym, jak spostrzegłem co mogę zrobić z SSem.

12.Czy Earth w Wlk. Brytanii jest popularny?
W jednym słowie - nie. First-person Shootery i RPG są tutaj bardziej popularne. Ze strategii to gry C&C i Age of Empires są popularne. Ludzie stąd dążą, aby mieć to, co wszyscy - jestem wyjątkiem, który ogląda co leży na półkach. No cóż.

13.Które gry, oprócz Eartha lubisz najbardziej?
Freespace 2 jest moją ulubiona grą. Przed nią była inna kosmiczna strzelanka Star Wars: X-Wing Alliance. Lubię także Homeworld, Ground Control i Battlezone II.

14.Jaki jest Twój ulubiony film, piosenka/grupa, sport?
Film: Star Wars Ep 2 Attack of the Clones
Muzyka: bardziej lubię muzykę z gier niż grup. Nie lubię popu, tylko starsze zespoły, które były w Anglii lata temu. Lubię muzykę elektroniczną z dobrą melodią i niezbyt mocnym głosem, aby nie zagłuszał dźwięków.
Sport: Jeżdżenie na rowerze.

15.Jakie są Twoje plany na przyszłość?
Chciałbym w przyszłości zostać informatykiem. Dla Earthow chciałbym ciągle ulepszać SuperStorma i może w przyszłości zrobić inne dodatki do Eartha 2160 i Frontline Attacka. Zależeć to jednak będzie od ilości wolnego czasu.

16.Czy znałeś kiedyś kogoś z Polski?
Nie przed rozpoczęciem SuperStorma i nigdy nie spotkałem nikogo. :) Myślę, że masz sporo międzynarodowych kontaktów po przez szukanie materiałów w Internecie.

17.Opowiedz nam coś więcej o sobie.
Mieszkam w Szkocji, jak już mówiłem. Właśnie rozpocząłem kurs komputerowy na Uniwersytecie. Moim głównym zainteresowaniem oprócz komputerów jest jazda na rowerze - jeżdżę gdzie tylko się da i naprawdę to lubię. Ćwiczenia są także dobrym rozwiązaniem, ponieważ spędzam mnóstwo czasu przed komputerem, co nie pomaga mi trzymać formy. Lubię też filmy sf i książki, które rozwijają wyobraźnię - to kocham.

18.Co sądzisz o Wecu (wiem, że to ciężkie pytanie, bo nie znasz polskiego :-))?
Jest pod wrażeniem stylu Weca i jestem pewien, że musi on być doskonałym źródłem dotyczącym Earthów. Jest dobrze zorganizowany i ma interesującą zawartość i pomysły.

19.Czy możesz powiedzieć mi coś o dostępności Internetu w Anglii?
Internet jest bardzo popularny i łatwo dostępny dla większości ludzi - plus dostęp we wszystkie bibliotekach i miejscach publicznych. Stałe złącza nie są dostępne wszędzie, jednak część ludzi ma szybkie łącza.

20.Które gry z Reality Pump są sprzedawane w Wielkiej Brytanii?
Wiem tylko o Frontline Attack, Lost Souls i WOrld War III: Black Gold póki co.

Wielkie dzięki!

 
 
WEC NEWS jest integralną częścią strony WORLD EARTH CENTER